Kunstprojecten

Kunstkeet

Dolf Dijkstra

Al 15 jaar maak ik mijn ‘bastions’ in allerlei vormen en technieken. Maar wat betekent het? Een bastion is een versterkt bouwwerk, bedoeld om de inhoud te beschermen tegen kwade invloeden van buiten. Dat kunnen in letterlijke zin goederen zijn, mensen en dieren maar in figuurlijke zin ook visies, gedachten en/of overtuigingen. Denk aan bijvoorbeeld een politiek bolwerk(ander woord voor bastion). Met die betekenis kun je óók bedenken dat elk mens zijn eigen bastion is.

Vertaald naar het engels betekent bastion ‘stronghold’. Sterk vasthouden dus. Zo kun je zien dat mijn serieschilderijen strongholds zijn van verschillende gedachten, herinneringen die je wil bewaren, koesteren en beschermen. Elk bastion is houder van een bepaalde gedachte, visie, of een herinnering enz.

Daarbij ben ik opgeleid als grafisch vormgever en dat zie je wel typisch terug in mijn werk. Met vindt mijn werk passen tussen de beeldtaal van Harrie Gerritz, Piet Zegveld en stadsgenoot Klaas Gubbels. Ik vind dat wel prettig.

Wilt u mijn werk zien? Neem dan even contact met me op. U bent altijd welkom op mijn atelier in Zevenaar.

 

Project Kunstkeet BuitenBlik

Dolf Dijkstra vraagt je om een verhaal met hem te delen. Het kernwoord van je verhaal zal onderdeel uitmaken van een, ter plekke gemaakt, steeds groter wordend kunstwerk. Elk kernwoord zal beschermd worden door een vesting waardoor het veilig is en bewaard kan blijven.

Kom dus met een mooi verhaal, ontroerend, lachwekkend, schokkend, verdrietig of heel gewoon maar wel speciaal voor jou.

Daarnaast zijn er enkele voltooide werken te zien in een minigalerie (en te koop).

Wanneer ben ik er? Ongeveer van half 10 morgens tot een uur of uitgeput en dat elke dag.

Een vrijwillige bijdrage wordt gewaardeerd.

Uitgangspunt project BuitenBlik

Dolf Dijkstra

Delft

Expositie van het Candea College

Leerlingen van 3 klassen van Havo & Vwo exposeren hun werk

Havo en VWO 1:

Thema: De natuur en vervuiling

Water en duurzaamheid is het thema waar de leerlingen uit hv1a mee aan de slag zijn gegaan. De leerlingen kozen er voor om objecten te maken die mensen bewust zou maken over het gebruik van water. Na het maken van enkele schetsen in 2D en 3D zijn de leerlingen aan de slag gegaan met hun maquette.

Thema: Het verlichte dorp

De leerlingen uit hv1b kregen de opdracht met als uitgangspunt de architect Hundertwasser. Daarbij hebben de leerlingen in groepjes een gebouw gemaakt. Het materiaal is kippengaas en papier-maché waarin de golvende vormen en het opvallende kleurgebruik van Hundertwasser terugkomen.

Thema: Kinetische Kunst

De leerlingen hv1c ,d en e hebben zich laten inspireren door kunstenaars die werken met beweging. Vanuit het thema beweging hebben ze vol enthousiasme het werkstuk gemaakt. Door te doen en te experimenteren zijn de werken tot stand gekomen. Leerlingen hebben zelf veel ruimte gekregen voor eigen invulling. Het ene werk beweegt uit zichzelf het andere heeft menselijke kracht nodig. Laat u verleiden om het werk in beweging te brengen!

 

Havo 5:

Serie zelfportretten: 11 X zelf

De leerlingen uit examenklas tekenen havo 5 hebben zelfportretten in acryl op doek geschilderd (80x100cm). In de fotostudio op school hebben zij foto’s van elkaar gemaakt. Voor het zelfportret hebben ze de foto gekozen die het beste bij hun persoonlijkheid past. De gekozen kleur en compositie versterken dit.

Zaterdag 1 juni
Zondag 2 juni
Vanaf 13.00 uur
In partytent en Markttent